2013. április 17., szerda

Fantasztikus 6,5mp-es Tűzgömb!!!

2013.04.16. 20:26UT-kor sikerült ismét sokunk által megfigyelni és dokumentálni egy ritka hosszú (6,5mp) és szép ANT Tűzgömböt!

Lássuk a beszámolókat! :)


Veres Viktor Budapestről: "20:26 UTC (22:26) időben, északi irányban kb.15° magasan egy nagyon fényes tűzgömböt láttam, keletről haladt nyugati irányba.. Mivel éppen egy focimeccsen voltam fényképezni, a stadion reflektorok okozta erős fényszennyezés miatt először azt hittem hogy egy denevér :-))) ,aztán esett le, hogy mit is látok. Szerencsére teleobjektív volt a kamerán, és a sportfotó miatt sorozatra volt állítva az expozíció, gyorsan odafordítottam a lencsét és ez sikerült... :-) Kb. 3-4 másodpercig volt látható, még egyszer mondom, egy kivilágított futballstadionból!!!"  Köszönjük Veres Viktornak a fotóit! (Blikk) 
Az első kocka: egy leszakadt darab a tűzgömb mögött.
The first frame: a torn piece of the fireball behind.

Csíkozta az eget.
Streaked the sky.

Felvillanás. Mögötte egy leszakadt darab.
Flash. Behind him is a broken piece.

Itt halványodott el, és elkezdett szétesni...
Then it faded and started to fall apart ...
 


Az országos derültnek köszönhetően a videometeoros kamerák is rögzítették, így megtudhattuk, hogy csaknem 6,5 mp-en keresztül szánkázott Tűzgömbünk az égen!!
 HULUD1 Ludányhalásziból (teljes hosszában! :)

HUAGO Agostyánból:

HUBAJ Bajáról ÉszakKeleti irányba (sajnos hamar kifutott a képről)


HUSUL Sülysápról:

Futótűzként terjedt a látványos Tűzgömb híre, így az időkép oldalára (www.idokep.hu) is érkeztek beszámolók, nem utolsó sorban pedig egyik kamerájuk is elcsípte Fülén!
 (Gratulálunk Szabó István kamera tulajdonosának! : )

  Mészáros Gábor hangulatos felvétele:

Rosenbeg Róbert elkapta a nyomát! "22:25-kor a téli hatszöget fotóztam, közepén a Holddal, amikor elhúzott a Cassiopeia alatt nyugat felé kissé lefelé egy brutálszép Tűzgömb. Fényes (-5mg) zöld feje volt és vörös rövid csíkokat/sziporkákat húzott maga után. Ráfotóztam a helyére. Jobbra a füstje látszik, a másik képen középen."
 a Tűzgömb nyoma

..ja és hogy hogy került az én kamerámra is? :) na az úúúgy volt, hogy tény, feladtam. Nemérdekelt.. de ilyen úgysincs, hát két kamera is kikerült, egyik a szokásos irányba(DNY), másikkal pedig felmásztam jó magasra, lesz ami lesz. Irány, forgatás, aksik, expok..trükkök ide vagy oda, be kellett vetni mindent, a hét utolsó derült éjszakáján!! Hát jól kunyeráltam a másik Zsófitól egy témábavágó csillagharcost, odakötöztem a géphez, hogy "márpedigtemost hozz szerencsét!!"
 ..és ha jól számolom, egészen 6 percig tartott neki, míg leszugerálta ezt a Tűzgömböt az égről ,: D ..aztán, hogy nehogy véletlennek tűnjön - mellesleg - még utána fogott egy-két meteort is.. :) Így történt. Örülök. Végre! Reggel kezetráztunk és megkötöttük jövőbeni ígéretes szövetségünket, miután kiderült, hogy a képen nem a lezuhano ISS látható, hanem igen, valóban egy TŰZGÖMB!!!!! :D
Budapest-ről É-ÉK


Jakub Koukal előzetes számolása alapján (csak cseh-, és szlovák kamera adatok alapján) a feltűnési pont Poprádtól kissé nyugatra 101,6km magasan volt, míg az eltűnés a lengyel Prudnik felett 54,5km magasságban történt. A befutott úthossz 241km. Kezdetben a szlovák-lengyel határsáv-, majd a cseh-lengyel határsáv felett haladt.
CEMENT-en közzétett Lengyel, Cseh, Szlovák kamerák felvételei a Tűzgömbről!!
 Thank You!! :)

from Valasske Mezirici
 (CEMENT)


További vizuális beszámolók:

Barna: "Én is láttam a tegnap esti tűzgömböt. Éppen a C/2011R1 üstököst fényképeztem, 16-án este amikor éppen az É-Nyugati égbolton botorkáltam és a Zsiráf csillagképben 22:26-kor elindult a fényjelenség kb.45-50 fok magasságban Először sárga fényű volt majd ahogyan fényesedett úgy erősödött a fénye. a központi része hamar acélkék színben ragyogott. Keresztül haladt a Perseuszon és a látóhatár felett kb. 10-12 fokkal kialudt. A fénylés kb. 25-27 ívhosszúságban látszott kb. 2mp-ig volt látható, a kihunyási szakaszban a színe türkiz zöld színre váltott, körül vette a sárga szín  mely a nyomában kb. 1mp-ig volt látható.  A Vénusztól sokkal fényesebb volt.  Fényességét -5magnitudónak saccoltam de inkább 5.5-es volt. Különlegesen szép látvány volt a hangnélküli közepes de inkább lassúnak mondható Bolida."
Tresó Ottó: "Ma este (2013.04.16.) munkából indultam haza, az ajtón kilépve pont megpillantottam egy tűzgömböt. Körülbelül 4-5 másodpercig látszódott. Helyileg Egerből néztem 22:26-kor, valahonnan nagyjából a zsiráf csillagképből indulhatott. Elhúzott az auriga és a perseus között, nem sokkal a Jupiter előtt tűnt el. Erősen kék színe volt, és mivel közel ment a Jupiterhez, láttam hogy sokkal fényesebb nála. -4 vagy -5 magnitúdót saccolnék, de sajnos a neonfényes irodából kijövet nem éppen erre állt rá a szemem. Leváló darabokat egyáltalán nem láttam, amikor elhalványodott, akkor kicsit furán zöldesre váltott a színe. Hangjelenséget nem tapasztaltam." (csillagvaros.hu)

Tóth Tamás: "Szigetszentmiklósról autózva az M0-ás felé a csepeli úton, szintén 4-5 másodpercig látszott az adott időpontban. Jobban nem tudtam megfigyelni a forgalom miatt..."(csillagvaros.hu)

Békési Éva: "Én is láttam Budapesten a 13. kerületben az északi-északkeleti égbolton, nem néztem az órámra, mert tátott szájjal bámultam :) de ahogy visszaszámolok, a 22:26 stimmel. Épp át akartam kelni két zebra között az úton, így körülnéztem, de csak a jobbra nézésig jutottam, mert ott volt az égen az a valami. Én hangot is véltem hozzá tulajdonítani, mert mielőtt a körülnézésbe kezdtem volna, feltűnt egy halkan visító hang, megfordult a fejemben, hogy talán a tűzriasztó valamelyik házban - szóval olyan volt, mint egy sziréna zárt térből kiszűrődő hangja. Aztán megpillantottam az égen, és az a 4-5 másodperc nagyon hosszú idő, még azon is el lehet töprengeni közben, hogy biztos nem egy elszabadult házi tűzijáték, mert ahhoz lassú és lapos, biztos nem repülő utánégetője mert ahhoz meg nem elég egyenes, meg azt már eleget láttam és nem ilyen, és ahogy elnézem, ez inkább égitest és nagyon messze van... :) Én kevés ismeretekkel rendelkezem e témában, de nagyon csodálom, és tegnap is elámultam."   (csillagvaros.hu)

Fodor Antal, Fodor Balázs, Sporléder Tamás Sülysápról: "20:26UT-kor egy -4 -5 mg-s kék színű tűgömböt volt szerencsénk megfigyelni a sülysápi csillagvizsgálóból. Hosszú lassan mozgó kb. a CrB felől ment a Cass-ba." Balázs: "..a színe az tényleg érdekes volt, ilyen kék meteort ez előtt még nem láttam!" (MCSE)

"gerimet": "Én is a szerencsések között tudhatom magam, egyik kedves Barátommal éppen kutyát sétáltattunk a Nádorligeti Lakóparkban, amikor északkeleti irányban feltűnt a kb. 1-2 másodpercig látható, szemmel láthatóan fényes meteor, mely kékeszöld csóvát húzott maga után :)" (forrás: idokep.hu)

Szűcs Eszter Teréz: "22:25-kor Kecskemétről Nagykőrösre tartottam kocsival, furcsa jelenséget láttam: hullócsillag jellegű dolgot, de neonzöld volt. Kb 3 másodpercig volt látható" (forrás: idokep.hu)

Makra József István: "Én Dunaújvárosban láttam egy erős fényű meteort. Nyugat fele, nagyon alacsonyan, gyorsan ment és nagy fénye volt . Meg is lepődtem, azt hitem repülő zuhan, mert nem láttam még ilyet. Ide érkezett valahova Dunaújváros mellé, mert alacsonyan volt." (forrás: idokep.hu)

Berényi Klaudia: "22:20 körül egy meteort észleltem a fővárosból. Kékes-zöldes fénye volt és elég közelinek tűnt. A röppályája kb. a Szolnok-Esztergom vonalon lehetett." (forrás: idokep.hu)

Pesti Attila "a Kiskunfélegyháza-Kecskemét vonaltól északi irányba látta a jelenséget, beszámolója szerint szép kék színe volt a csóvának." (forrás: idokep.hu)

1 megjegyzés:

  1. hmm érdekes, én a végét kaptam csak el, de rövid vöröses csóvát láttam. és mint azt a levlistára is megírtam én -3 és -4 közé becsültem a fényességét.

    VálaszTörlés