2015. október 31., szombat

Fényes Tűzgömb Lengyelország felett!

2015.10.31/01.

18:05UT-kor kb. -13mg fényes Taurida Tűzgömböt láttak északon, egészen pontosan Lengyelország felett. :) Landy-Gyebnár Mónika a Bakonyból észlelte, hogy kizöldült, pontosabban kivilágosodott a csillagos ég! -9mg fényesnek becsülte. Több meteor fotósunk, akik az ég alatt voltak ezt a zöld kivilágosodást meg is örökítették felvételükön, mely nem különösebben látványos, de ez a tény igen fényes Tűzgömbre utal!

Kolláth Kornél felvétele a Göncölszekérrel és a hollókői várral:

Komka Péter (MTI) tűzgömb fotója a salgói várral :)

Grzegorz Zieleniecki (Lengyelország)


/forrás: Link/


Okolice Lewina Kłodzkiego /forrás: Link/

Jakub Algol Koukal az alábbi képet közölte róla (forrás: EDMONd):

Újabb felvételek a Tűzgömbről, 2 videó Lengyelországból:

Illetve egy válogatás a Lengyel videometeoros kamerák felvételéből: Link

További autós videók Lengyelországból: Link


Szlovákiából is elcsípték az ég alján, Köszönjük Molnár Kristian: www.observatory.sk

Az ég kivilágosodása jól látható Landy-Gyebnár Mónika felvételén:
"Egy expóval előtte és a TG hullásakor (kb 4 fokkal volt a látómező széle alatt...) A többi gépemen is hasonló a hatás... Ha belefért volna, nagyon csúnyán beégett volna. :)"

Gucsik Bence is látta kisbolygó vadászata közben, felvételével rögzítette a kivilágosodott eget: "Épp az imént láttam egy kapitális taurida tűzgömböt!!! A földsúrló kisbolygó fotózásán vagyok épp... A Phad csillag környékét soroztam meg éppen, amikor pottyant. Egyszerűen csodálatos volt! Harkáról nézve az északi égbolton esett nagyon közel a horizonthoz. Nagyon szép zöld színe volt. Nem robbant csak felizzott, és ez a felfénylés kb 1 másodpercre beterítette az égboltot! Az egyik képkockámon meg is van ez a határozott zöld színű homály. Egyszerűen meseszép volt, ilyet tauridától még nem láttam. Benne van életem legszebb 5jében."

Répás György is látta Budapestről, hasonlóan a fent leírtakhoz. Gratulálunk! :)

Saját gépem Budapesttől keletre nézett, mégis rögzítette a zöld felvillanást!

2 megjegyzés:

  1. Kedves Észlelők!

    Én éjjel 1:35 prc körül láttam egy hulló, csóvát húzó meteort Budapest Ii. Kerületből a nyugati égbolton. Sajnos fotó nincs. Valaki ezt látta még rajtam kívül?
    Üdv, Tolnai Linda

    VálaszTörlés
  2. 2015. október 31-én KözEI 17.15-kor, naplemente után indultam kocsival Bucsu településről a Kőszegi-hegységbe. Bozsoknál nyugatra fordulva 17.22-kor léptem át a magyar-osztrák határt. A szépen kivilágított Rohonc következett, ott északra fordulva vágtam neki a hegységen délről északra, Lékára vezető 56-os számú kiváló hegyi műútnak. A 800 méter magasban lévő hágó parkolójában sötétség fogadott és már senki sem tartózkodott. Mivel nem észleltem behajtani tilos táblát, itt keletnek fordulva egy 1,9 kilométer hosszú jó erdei földúton (egyben a „Kőzet” tanösvényen) felkocsikáztam az Írott-kő csúcsára. Leparkoltam a teljes sötétségbe burkolózó, kőből épült kilátó mellé. 882 méter magasan voltam, a Kőszegi-hegység és egyben a Dunántúl legmagasabb pontján. 17.40 volt. A hőmérséklet +5 C fokos volt, de közepes délkeleti szél fújt. Az ég teljesen felhőtlen volt és sötét, a Tejút már kezdett előjönni a zenit környéki csillagképekben.
    17.40-től 19:47-ig nézelődtem itt zavartalanul, néha a kilátó csúcsán vagy teraszain, de nagyrészt lenn a földön, az épület északnyugati vagy délnyugati felén. A 2 óra 7 perces idő alatt gyönyörködtem az ég látványában, lassú forgásában, a keleten előtünedező és a nyugaton lenyugvó csillagokban. Közben egy papírtömb, egy toll és egy elemlámpa segítségével írogattam a meteorokat. Illetve írtam volna, de nem nagyon volt mit írni. A kiváló égen, a 127 perc alatt összesen 4 meteort láttam.
    Viszont mégsem jöttem hiába! Ezt a 19.05 KöZEI (azaz 18.05 UT) időpontnak köszönhetem. Éppen déli irányba fordulva nézegettem a függőlegesen jobbra kettéváló tejútfelhőket. Az állatöv a Sgr-Cap-Aqr-Psc-Ari-Tau vonalon csaknem vízszintesen és alacsonyan feküdt, így hiába meresztgettem a pupilláimat: az állatövi fényt nem láttam sehol, főleg a Sgr és a Cap között nem. És akkor hirtelen kivilágosodott az ég, kivilágosodott a táj! Azt hittem tűzijáték vagy autóreflektor! A fényhatás irányába, észak felé fordultam és az északi ég alján ott haladt vakítóan egy tűzgömb!
    Jobbról balra, azaz keletről nyugatra haladt, a horizonttal csaknem párhuzamosan, vagyis csak 1 fokot csökkent a látóhatár feletti magassága a 20-25 fokos útja alatt. Igen fényes volt, alig lehetett belenézni, az árnyékhatás és a táj megvilágításának hatása miatt -9 (azaz mínusz kilenc) magnitúdósra becsülhettem. A színe kékes-zöldes, később zöld, végül zöldesfehér volt. Egyenes vonalban haladt, az éppen horizont felett látszó Aldebaran (alfa Tau) felöl érkezhetett, így Taurida tűzgömb volt. A jelenség 2-3 másodperig tartott. A tűzgömb útjának jobb felén egy 10 foknyi zöld nyomjelenség maradt meg, egyenesen, 10 másodperc ideig.
    A tünemény alatt ebben a földrajzi helyen tartózkodtam: 47.352770, 16.433599 (Google Earth) és 882 m magasan.
    A tűzgömb tőlem éppen északi irányban látszott. Igen-igen fényes volta mellett különös volt, hogy igen-igen alacsonyan robogott. Az északi égen éppen a UMa hét legfényesebb csillaga, azaz a Nagy Göncöl volt alsó delelésben. Ezek alatt már nem volt szabadszemes csillag, de a tűzgömb itt haladt a Göncölszekér és a látóhatár között.
    Mivel a Sarkcsillag 43 fok magasan van itt, az alfa UMA (+62 fok 45’ deklináció) 16 fokkal, a béta UMa (+56 fok 23’ deklináció) 9 fokkal volt éppen a horizont felett - és a tűzgömb jóval ezek alatt haladt, a horizontális koordinátáit így adom meg:
    A tűzgömb feltűnése a horizont északi pontjától balra 7 fokkal, a horizont felett 5 fokra.
    A tűzgömb eltűnése a horizont északi pontjától jobbra 20 fokkal, a horizont felett 4 fokra.
    A fényes tűzgömb gyönyörű élmény volt!

    VálaszTörlés