2012. október 8., hétfő

Október 8 - DRAconida MAXIMUM!

A vasárnap esti vihar pillanataiban még kevesen remélhettek oly csodálatosan szikrázó eget, mely 21-22óra körül az ország nagyobb része felett ragyogott! Még Budapestről is le akartak esni a csillagok az égről, meg merem kockáztatni, hogy a Tejutat is látni lehetett. :) Így reménykedve vártuk, hogy a halványabb meteorok is terítékre kerülnek, hogy nagyobb műsor lesz az égen a kisebbnek ígért maximum ellenére. Azonban a jóslatok még így is beigazolódni látszottak, a DRAconidák maximuma igencsak elmaradt, vagy utolsó reményünk, hogy talán egy nappal eltolódik. A videometeoros aktivitást elnézve viszont úgy tűnik, idén kevesen látogatnak meg minket a rajtagok közül...

 (forrás: bootesvoid.com)

Berkó Ernő beszámolója a "Giacobinidák" maximumáról: "Sötétedésre ért ide a vihar (Ludányhalászi), nem voltak vérmes reményeim. Később meglepetésemre kristálytiszta ég lett, így mégis be tudtam 22óra felé kapcsolni a kamerákat. "Szerencsére" erős volt a szél, így nem ült be az ilyenkor szokásos köd sem. Végig tiszta maradt az ég, tisztességes számú, de zömében halvány meteorokkal (HULUD1 esetében 130 meteor volt, a két gyengébb kameránál természetesen kevesebb). GIA szinte semmi, úgy látom, hogy más kameráknál is csak elvétve voltak. Rajtagokból az ORI volt a legtöbb."
 
 
(Nagyráda)
Pető Zsoltnak is sikerült észlelnie a hétvégén és elcsípnie egy DRAconidát!
"18:03 UT-kor egy szép, lassú sporadikus meteor húzott át a Herculesből a Corona Borealis alá, sikerült is lefotózni. Nem gondoltam volna, hogy 4 perccel később újabbat sikerül elkapni, ráadásul egy Draconidát! Elképesztően lassú meteor volt, inkább cammogott, mint haladt, 0 magnitudóig fénylett fel." ...további beszámolója a weboldalán olvasható: bootesvoid.com.

Sárneczky Krisztián felelevenítette, hogy: "Giacobinidákra felesleges számítani az idén, meg jövőre, meg azután is. A tavalyi egy egyszeri kitörés volt, a porfelhő már messze jár, úgyhogy a ZHR 0,1 és 0,2 között fog ingadozni. Ebből látszik, hogy 2030-ig csak kisebb megszaladások lesznek. Nem véletlenül száguldoztunk tavaly Igaz Antival a szlovén éjszakában..."

Ennek ellenére Szalai Attila is kíváncsi volt az éjszakára:
"Én is kint voltam két órát (húh de jó ég volt), de olyan hideg volt majd meg fagytam. 5 fok volt, de a szél miatt sokkal kevesebbnek tűnt. Kint is hagytam a gépet, had fotózgasson magában. :) Kitámasztottam két székkel az állványt, fel ne döntse a szél. Meteor az tényleg nemigen volt. Pedig ilyen égen azért illett volna. Azaz egy igen, de azt meg nem láttam. Egy mínusz hármas körüli 1:17-kor (nyisz). A nyoma még másfél perccel utána is látszik a képeken. Nem Draconida volt sajnos."
 (Tűzgömb és nyoma egy 13mp-cel később érkezett meteorral)

Landy-Gyebnár Mónikának is sikerült elcsípnie 1-2 meteort, de a DRAconidáknak se híre, se füstje: "...én az éjjel kinn voltam 3,5 órát (1- 4:30 közt - elvileg most volt a maximum), őrült szél és kiváló átlátszóság volt, bár holdfény is akadt bőven, de mindössze 2 halvány meteort láttam, ebből egyik volt gyanús, hogy Giacobinida... Ennél picit többet vártam volna. A videometeor kamerákat nem volt még időm átnézni, csak rápillantottam, túlzásokat ott
se láttam." 
 
Móni meteor fotói: 00:41UT; 00:11UT

Vigasztaljon azonban minket, hogy az Orionidák, déli- és északi Tauridák aktivitása ennél már most sokkal ígéretesebb! : ) Nem utolsó sorban a SPOradikus Tűzgömbök jelenléte is nőtt az elmúlt időszakban!! : )

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése