2012. október 25., csütörtök

ORIonidák 2012

A biztató, gyönyörű derült eges nappalokat sajnos gyakran követték ködös-párás éjszakák (főleg a Dunántúlon), így észlelőink országszerte ádáz küzdelmet vívtak a meteorok megfigyeléséért!
 ..érkezik a köd Nagyrádára - "beárnyékolva" Pető Zsolt észlelését..

A többünk által észlelt órák azonban jól kipótolták egymást, így sikerült viszonylag jól lefednünk és megfigyelnünk 5-6 napon keresztül az ORIonidák aktivitását! Gratulálunk minden kitartó észlelőnek, fotósnak, kamerák kezelőinek, nézelődőnek!

Íme az eredményhirdetés:
 forrás: imo.net

 A "győztes éjszaka" a vártnak megfelelően 20/21-e volt, azaz vasárnap hajnalban volt az ORIonidák maximuma. Ami viszont némi csalódást okozott az észlelőknek, hogy ekkor sem volt kimagaslóan sok meteor - a várttal ellentétben - alig volt látványosabb az előtte és utána levő éjszakáknál - ami viszont szokatlanul erősebb (és ígéretesebb) volt.

Amit érdekességképpen többen is megfigyeltünk, hogy az ORIonidákra is jellemző volt a csomósodás: azaz változó időközönként egyszer több rajtag is követte egymást. Néhány perces várakozás után amint megjelent egy, utána rögtön követte még egy-kettő, majd megint pár perces szünet és újra néhány másodperc alatt 2-3 ORIonida meteor, melyek rendjén fehér nyomot is hagytak.

 (ORIonida nyommal - Papp Béla timelapse videójából)
"Csillagjárás Piliszentléleken. A nagy fényes objektum a Jupiter, felette Fiastyúk csillagkép. ...egy fényes meteor húz át, ami utána darabokra esik. A többi áthúzás repülőgép."
(eredeti kép - nagyítható!)

Fotós szempontból még nyommal együtt is sokkal nehezebb célpontok voltak az ORIonidák gyorsaságuk miatt, mint a komótos Tauridák. Mégsem fogtak ki kitartó fotós-észlelőinken! : )
 
Jónás Károlynak Csapatával - vadászva a ködmentes jó eget - több helyről is sikerült észlelnie az elmúlt estéket, így számol be róluk:

19/20 éjszaka: Csonka toronynál észleltünk, nagyon párás idő volt! 4 órát észleltem, ez alatt 44db meteort láttam, ebből 21db volt Orionida.

20/21 éjszaka: Tápiószecső dombtető. Itt jobbak voltak a körülmények, kb 8 és fél órát észleltem, az éjszaka első felében alig voltak meteorok volt olyan óra amikor 4db meteort láttam összesen! A 8 és fél óra alatt 76db-ot, ebből 36db volt Orionida.

 

21/22 éjszaka: megint Tápiószecsőre mentünk, de most később kezdtünk el észlelni. Így kb 5 órát észleltem, ez alatt 67db meteort láttam, és ebből 40db volt Orionida.

22/23 éjszaka: csak 3 órát észleltem a Tardosi dombtetőn hajnalban! 34db meteort láttam, ebből 16db volt Orionida.

További megjegyzése: "Azt hozzá kel tennem, hogy szép számmal hullottak a Tauridák is, de láttunk jó pár Epszilon Geminidát, és Leo Minoridát is, és persze sporadikusokat is! Én szerintem az Orionidáknak 21/22-én volt a maximuma, de nem volt egyáltalán kiemelkedő! Azt viszont megfigyeltük, hogy hullámokban jöttek, mint a Perseidák! Percekig egy darab se, utána meg hirtelen rövid idő alatt több is! Erre jó példa, hogy az utolsó éjszakán van olyan felvételem amin egyszerre 2db meteor is van."

Bakos Lizának is sikerült megfigyelnie a maximumot: "Tettem egy próbát és a köd ellenére kitettem a gépet az ablakokba. Este 20 óra fele láttam egy meteort É-on, ezt le is fotóztam, szép fényes volt. Aztán éjfél fele ment a másik ablakomba a gép, nagyon csúnya ködös idő volt, de nem annyira vészes, mint pl. tegnap előtt. Sajnos a városi fények nagyon bezavartak iso 400-on ment a gép, kivéve az első fotónál, ott iso 1600-on. Kettő db Orionidát sikerült elkapnom, azt hittem több lesz, pedig ment a gépem reggel hatig. Kisebb szünetekkel, mert ugye gyorsan bepárásodott, ki kellett szárítani."
 
Pető Zsoltnak is rendesen meggyűlt a baja a köddel, mégis szép számmal sikerült meteorokat fotóznia és nagyszerű összefoglalót írnia az eseményekről! bootesvoid.com
"Nekem sajnos nem volt sok szerencsém a köddel, így a maximumról nem születtek fotók, csak az elő-aktivitásról."

Landy-Gyebnár Mónikának is sikerült elcsípnie ORIonidákat még az "előestékről", utána elmondása szerint nála drámaibban nőtt a köd és fogyott a ködös hidegben és a reménytelenedő felhőlyukakban a türelme.
"19-én kettő lett meg, rengeteget láttam még, de a felhők nem engedték a fotón való megmaradásukat... :-(("
"18-án este is "szépen" beborult, egykor felkeltem, akkor még borult volt, sehol egy csillag, aztán 2 felé kezdett szakadozni-vékonyodni, 3-kor lett olyan, hogy érdemes volt kimenni. :-(((

...volt szép fényes, villámgyors (szerintem ORI), ami a fátyolfelhő vaskosabb részébe esett, semmi se látszik belőle.... :("


Mi 5 éjszakát végigfotóztunk, a köd ellenére is reménykedve egy-egy felhőszaggató Tűzgömbben! : ) Mégis a képek 85%-a a ködről és a lepárásodásról szól... Néhány csillagos órát mégis sikerült elcsípni a maximum idején, így mi is láthattuk a hullámokban érkező, nyomot hagyó villámgyors ORIonidákat és néhány szép lassú TAUridát. Sajnos csak az utóbbiak hagytak nyomot a képeken és azt is megállapíthattuk, hogy valóban nem volt idén kiemelkedő az ORIonida aktivitás. Bár a több raj társaságában eltöltött csillagos esték már nagyon hiányoztak, mégis elmondhatjuk hogy nagy látványosságról a ködben bánkódok sem maradtak le, úgyhogy tovább érik a vágy a decemberi "Tűzgömbzáporos" Geminidákra és az addig esélyes Tauridák és Leonidák maximumára! : )

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése