2012. november 29., csütörtök

Nov. 29-ei koraesti Tűzgömb!

2012.11.29.

"Fireball 20121129_164634 from Valasske Mezirici station:-)"
 
Lengyelországból (Raciborz) is észlelte "Lukasz" a Tűzgömböt: Kb. 6 mp-ig haladt lassan az égen, fehéres-zöldes-kékes színű volt és kb. -4mg fényes. 3-4 darabra esett szét és meglehetősen közel a horizonthoz: D-K-ről D-Ny-ra, ott is néha a felhők között. Forrás

Színes felvétel a Tűzgömbről!
Webkamera felvétele Isaszegről Forrás: idokep.hu Balogh László

Kiss Szabolcs videometeoros kamerájának is sikerült rögzítenie a Tűzgömböt! Gratulálunk! : )

"Ezt a fényes meteort (tűzgömböt) a Sülysápi Amatőrcsillagász Egyesület HUSUL nevű meteormegfigyelő kamerája rögzítette Tápiószecsőről 2012.11.29-én 16:46:30 UT-kor (helyi időben 17:46:30-kor)." 

HUSUL animációjának összegzett képe a Tűzgömbről!

Vélhetően egy gyönyörű ANT Tűzgömb ajándékozta meg a kora esti szabad ég alatt tartózkodókat, mely igen látványos emlék marad a megvilágított felhőkön keresztül sziporkázva. Így szólnak a beszámolók róla:

Csillagvaros.hu-ról:

doubleb.blog.hu: "éppen az Észak-Északkeleti eget néztük miként alakulhat arrafele a felhőzet az esti észlelést szem elé helyezve, amikor az egyik felhő fölött lassan mozgó zöldes, erős fényen akadt meg mindkettőnknek a szeme. Határozott mozdulattal megragadtam Ádám jobb vállát és egy erős rántással tudattam vele pillanatnyi lelkiállapotomat, majd egy pillanatnyi gondolatvesztés után csak ennyi csúszott ki a számon: Ezt nem hiszem el! TŰZGÖMB! 17:49 A meteor a Capella csillag alatt érkezett a légkörbe az azimutális háló 50. vertikális fokánál és továbbhaladt É-i irányba. a 40. fokon érkezett a felhők alá, akkor megmutatta igazi fényességét melyek a tőle akár száz kilométerre lévő felhők alját is zöld fényárban úsztatta. A 20. foknál egy éles villanás kíséretében 3 darabra esett szét, melyek tovább zuhantak fényesen É-i irányban majd a 10. fok körül elhalványodtak és végleg eltűntek. Ez a folyamat mintegy 5mp alatt játszódott le. Észlelőtársammal egymásra néztünk és próbáltuk elrendezni magunkban a látottakat ugyanis nem egy mindennap látható jelenségről van szó, nem egy csillag ami fent van az égen. Jókor és jó időben kell figyelni az eget. Ebből a szempontból szerencsésnek mondhatjuk magunkat Ádámmal, ugyanis Perseida maximumkor is sikerült szemlencsevégre kapnunk egyet, pedig a napkorong nem olyan régen hagyta maga mögött a horizontot és igen csak világos volt még az ég."

Urbán Péter: "Mai napon Jászapátin (2012.11.29) helyi idő szerint 17:45 és 18:00 között Északi irányban láttam és Kelet felől majdnem vízszintesen suhant Nyugat felé. Több 10 fokos utat tett meg halvány zöldes és vakítóan fehér volt, telihold fénye eltörpült mellette. Mielőtt eltűnt több kisebb darabra hullott szét. Nagyon szépen lehetett látni, ahogyan lelassult a légkörben, mire kihunyt addigra majdnem állóra fékeződött. A hangjában nem vagyok biztos, hátha valaki megerősít benne. Nem láttam az eseményt a kezdetétől sajnos, de így is szép látvány volt."

Zvara Gábor: "Én is láttam, kb 17:46-47 körül volt. Szintén északon láttam, keletről nyugat felé szállt, enyhén lejtve. Hosszú és fényes volt, sajnos nem láttam az elejétől, mert az ablakból vettem észre. De széles ablak van, és jó sokat láttam belőle. Én innen inkább sárgásnak láttam, lehet, hogy az ablak üveg miatt nem láttam zöldesnek, mert más is annak látta. Nagyon szép volt, ahogy robbantak le a darabok. Jászberényből láttam." 

Kovács Károly: "Én Tökölről láttam a jelenséget. Éppen leparkoltam az autómmal, még járt a motor, tehát hangjáról nincs infóm... Az én órám szerint 17:46-kor. Szép lassan, méltóságteljesen húzott át előttem az égen, szinte vízszintesen K - É-i irányban. Szép, vakító zöldes, fehéres fénye volt, -6 magninál fényesebbre becsültem. Meglepődve kaptam fel a fejem amikor a szemem sarkából megláttam, lassúsága miatt volt idő megcsodálni. Szerintem még a szám is tátva maradt.."

Kis Pál: "A 13.-ik kerületből is jól lehetett látni ugyanekkor, elég fényes volt, azért is kaptuk fel a fejünket az asszonnyal. Szép lassan húzott el é-ny-i irányba haladva, szinte a horizonttal párhuzamosan. Jól lehetett látni a végén, amikor minimum ketté vált. Hangját itt nem hallani, xenonon fénye volt -)"

Deák Hunor: "Ócsán észleltem 2012.11.29-én,18:00 óra körül körül DK-ÉNY vonalban, jobbról-balra haladt, nagyon alacsonyan (horizont felett kb 30 fokon), 3-4 nagyobb részre szétesve, intenzív fehér színben izzó darabokkal."

"Eke": "Megerősítem az előttem szólók észlelését. Budapest 13. kerületéből, D-i irányból néztem. 17.45-kor történt, rögzítettem az időt. K-ÉK-i irányból jött és Ny-i irányba tartott. Látható volt a lelassulása. Aztán szép egyenletes, szinte vízszintesen siklott, hangot nem hallottam. Fényessége min. a Holdéval volt egyenlő egy pillanatra, hideg neonszerű fénnyel. Körülbelül a Római part irányában (esetleg magasságában) darabokra esett, a fény elhalt."

Győző Miklós: "Én az M5 autópálya M0 és Gyáli csomópont között az autóból néztem. Látszatra párhuzamosan repült az autópályával a város (kb. észak) felé. A pályától egyértelműen keletre. Soha életemben nem láttam még ilyen hosszú ideig tűzgömböt. 3-4 másodpercig tarthatott. Kékesnek láttam, a végén 3-4 darabra esett. Fényessége a holdnál gyengébb a Vénusznál sokkal erősebb volt."

Sarusi Kis Sándor: "Egerből is látható volt. A többiek által leírt fényességgel és irányban haladt. Sajnos autóból láttam, üvegen keresztül, de így is rendkívüli volt. Három darabra hullott szét, amiből kettő elég sokáig egymást követve haladt az égen."

Bánfalvy Zoltán: "17:46-kor én is láttam a Váci úton a Duna Plaza mellett állva a piros lámpánál, északi irányba nézve. Viszonylag lassú volt, több darabra esett szét, több másodpercig látszódott ahogy méltóságteljesen legalább 50-60°-ot tett meg szinte párhuzamosan a horizontra keletről nyugati irányba tartva. A horizont feletti magasságát 30 és 40°közé becsülöm. Fényesebb volt, mint egy -7 magnitúdós Iridium felvillanás."

Elek Sándor: "Orosháza-Nagyszénás között észleltük 17:45-kor. Sajnos csak autóból, menet közben, de legalább 2 másodpercig volt látható és jól észlelhetően legalább három darabra esett szét. Soha nem volt részem hasonló látványban. "

Esztergályos Tamás: "17:50-körül, Duna Plaza, darabokra szakadt. Először azt hittem utánégetővel jön valami repülő, de a darabok szakadtak le, soha nem láttam még ilyet. Szerintem ez az. Irány + magasság stimmel. Bár én 4-6s-re lőném be. Mondjuk a darabokra hullás után kitakarta a Duna Pláza épülete a látómezőmből. De tátott szájjal néztük! Nekem kékes-felhér színe volt"

Somogyi Béla: "Láthattam nyíregyházáról? 17 46-kor azt hittem, hogy valaki tűzijátékot lő. Zöld, két darabbá esett szét, kb 1-3 s-ig látszott. Az észlelés után 17.46-kor kaptam hívást BP-ről . A Váci úton észak felé , jobbról balra KB kelet nyugati irányban 4-6 s-ig látható volt. Nyíregyházán a darabok áthatoltak a felhő rétegen. Túl sok az egyezés. Lehetséges ez?
Az égbolt északi felében keletről nyugatra mozgott. Hangjelenséget nem hallottam-bentről.
Az észelési irány kb ny-ény. Magasság kb 30 fok."


Kármán Pál: "2012.11.29. Gyál kb 17.45-17.55 kor Észak, Észak-Kelet irányba több másodpercig szinte teljesen vízszintesen haladt. a háttérben ragyogó telihold és felhőtlen égbolt volt. Kb Ferihegy irányát elhagyva előbb két részre, majd az egyik darabja ismételten két-, v több részre esett. Szép fényes volt. Kezdetben igen gyorsan haladt, de így is „sokáig” megfigyelhető volt. A fényére jellemző volt, h a telihold és az utcai világítás ellenére is feltűnően uralta az égboltot. Csak a szétesés idején emlékeztetett a színe a holdéra."

--------------------------------------- 

Kovács Sándor: "17:46 KözEI-kor egy iszonyú fényes tűzgömb látott "valahonnan" Budapestről, a Hold fölött kb. 40 fok magasságban haladva, jobbról balra, tehát nagyjából észak felé. Útja során sziporkázott, egy-egy darabot elhagyva magából. A csepp alakú jelenség olyan fényességű volt, hogy elmondása szerint a városi fények közepette is árnyékot vetett."

Ádám is látta Zuglóból a Tűzgömböt alacsonyan Északon, Keletről Nyugatra néhány másodpercig, miközben darabok váltak le róla.

Juhász László: "A 15. kerületből, a Pólus parkolójából láttam a jelenséget 17. 47. UT körül. Valahol a Capella környékén tűnt fel és a horizonttal majdnem párhuzamosan haladva az Ursa Minor alatt hunyt ki. Kb. 20 fok magasságban haladt. A fényessége -4  és -6 magnitúdó körüli lehetett. Igen lassan repült, útja során fényes darabok váltak le róla. A tűzgömb közepe és a nagyobb leváló részek kékes színűek voltak, de a széleken zöld és narancs árnyalatokat is lehetett látni. Nem láttam, hogy árnyékot vetett volna, vagy megvilágította volna a felhőket, illetve hangjelenséget sem tapasztaltam."

Kaposvári Zoltán: "A ferihegyi toronyból többen is láttuk részben vagy egészben a tűzgömböt. 16:46:30 UT környékén volt, majdnem vízszintesen haladt keleti irányból északi irányba. A végén három részre szakadt (megfigyelő Kohlrusz Péter), én csak azt láttam, hogy fényes tűzgömb. A színét nem mondanám, mert pont az ablak napfénycsökkentő színezett kékes részén volt látható. Lassú volt, mert a Peti tudott szólni, és a végét még éppen láttuk."

Somosvári Béla Márton: "..én is láttam Tiszadobról a tűzgömböt, igaz, már csak a végét. A szemem sarkából pillantottam meg a nyugati égen elég alacsonyan. Ahogy odanéztem, még kb. fél másodpercig látszott, ahogy elhúz a tűzgömb 3 darabra szakadva. Egyik darabja kék, másik vöröses árnyalatban izzott. Valahol a Kígyótartó alfájánál tűnt el 17:49-kor. Nyoma nem maradt, szinte azonnal eloszlott, hangját nem hallottam."

Fidrich Mihály: "Tökölön  2012 11 29 -én este 3/4 6 körül egy éles fénycsíkot láttam
észak-északkeleti irányban, mely jobbról balra haladt szinte vízszintesen. A jelenség kb: 3 másodpercig volt látható a horizont felett úgy 15 fokos magasságban. Az utolsó  pillanatban háromfelé vált, majd kihunyt a fénye. Eközben egy családi ház udvarában tartózkodtam. Épületek s fák nem takarták a látványt."


Gratulálunk minden észlelőnek!

A videometeoros rendszeren a felhőzet miatt csak sejteni lehet, hogy ANT Tűzgömbről lehet szó és a pontos időpontot: 16:46:33UT, melyet a Polaris Csillagvizsgálóból és Fülöpszállásról sikerült rögzíteni:

2 megjegyzés:

  1. Thank you for your post! I posted your photos and a link on The Latest Worldwide Meteor/Meteorite News. If you wish me to remove them please let me know. Dirk Ross...Tokyo

    http://lunarmeteoritehunters.blogspot.jp/

    VálaszTörlés