2012. november 12., hétfő

Novemberi Tűzgömbök!

2012.11.14.

Németh László (csillagvaros.hu): "2012.november 14-én 06:15 CET-kor a DK-i égen kb. -4...-5 magnitudós tűzgömböt láttam Várpalotáról, a 8-as főút környékéről. Szinte majdnem pontosan a Vénusz felé tartott, 30-35°magasságban. Kb. 2 másodperc után elhalványodott majd újra felfénylett és egy fényes valamint 2-3 halványabb darabra esett szét. Hangot nem hallottam."
---------------------------------------
 2012.11.07.

Ferenc Otto (csillagvaros.hu): "2012. nov. 7-én 23:45 körül hatalmas, kék-zöld színű tűzgömböt láttam, iszonyú hosszú csóvával a délkeleti horizonton. Nagyjából az Ikrek fejeinek vonalában mozgott, a fényessége talán -5 -7 mg lehetett. Sajnos nem tudom megítélni, nem vagyok gyakorlott meteorészlelő, csak feltűnt a hosszú csóva. Körülbelül a Castor pozíciójának magasságától a Procyon magasságáig tartó kékeszöld színű, folyamatos, vastag csíkot húzott..."

2012. November 7-én 04:13UT-kor az alábbi csodás SPOradikus Tűzgömb látszott Tatáról, HUMOB felvételén:


---------------------------------------

Küzdöttünk a köddel, felhőlyukakkal, párával(!!!), mégse múltak el "nyomtalanul" az elmúlt esték, SŐT!!! : )
2012.11.09. 

Zelkó Zoltán Budapestről: "Tegnap este 21:11:59 UT -kor fényes tűzgömböt észlelt a HUVCSE03 (Budapestről, DNy-irányban)."

Pető Zsolt Nagykanizsáról: "Nehéz írni bármit is erről az Északi Taurida tűzgömbről... Döbbenetes tűzgömb lehetett! Vizuálisan nem láttam, a HUBEC furcsa módon nem látta, a fényképezőgép meg pont akkor váltott képet, amikor a tűzgömb hullott... legalább -6-os jelenség lehetett, a meteor nyoma hosszú percekig látható a városi ég alól készült felvételeken!

 Nagyszerű animáció az NTA Tűzgömb sodródó nyomáról. Gratulálunk!
 Részletek: bootesvoid.com

Sánta Gábor, Horváth Viktor Budapestről: "2012. november 9-én 21:12 UT (22:12 közei)-kor -2m-ról induló, -4, -5m-ig jutó, útja felénél -8 magnitúdós robbanást produkáló és útja végére nagyjából ugyanilyen fényességet elérő, élénk almazöld színű Taurida tűzgömböt láttunk a Halak csillagkép nyugati részében. Hossza 25 fok körül volt, útját 2 s alatt futotta be. Talán a legszebb tűzgömb volt, amit életünkben láttunk!" 

 A Tűzgömböt továbbá HULUD3 és HUHOD is látta a kép alján!

A történethez tartozik, hogy az általam rendszeresen fotózott észlelőterület tökéletes közepén lett volna, ha nem adtam volna át éppen ezen az estén ezt az irányt és maradtam volna ott Észak helyett... melyről kiderült, hogy Karcsi hasonlóképp elfordult a D-Ny-i irányról, így Budapestről egyikünknek sem sikerült színes felvételt készíteni róla... így különösen értékes és megbecsülendő Zsolt színes felvétele, melyen jól látható, hogy HUVCSE03 felvétele alapján is, hogy a legfényesebb részét is sikerült rögzítenie! : )

Ezen az éjszakán egyetlen nyomot sem sikerült rögzítenem, ám volt ami mégis kicsit kárpótolt! :
23:31UT-kor éppen akkumlátort cseréltem a fényképezőben, mikor a Nagygöncöl jobb oldalán, fentről lefelé viszonylag röviden hullott egy narancsos-sárgásan lángoló tűzlabda, röviden füstölögve. Nem volt annyira fényes, -1/-2mg körüli, azonban a végén villant egyet -3/-4mg körül! A Tűzgömb érdekessége inkább a mérete és kiterjedése volt! Mintha egy lángoló focilabdát rúgtak volna le az égről és a szinte 2Tűzgömbnyi hosszú, fodrosan füstölgő csóva igazán látványos volt!

Fülöpszállásról, Debrecenből, Bajáról és Soroksárról(animáció) is sikerült rögzíteni:

A Déli Taurida Tűzgömb félhetően Szlovákia keleti részén hullhatott és Debrecenből nem sikerült végig rögzíteni, így is látványos a végén a felvillanás!

  
2012.11.11.
Ma 01:32UT-kor kapta el a HUBEC kamera, annak ellenére, hogy köd borította
a hegytetőt -3.5mg-nek mérte a metrec. Mi lett volna ha nincs köd? (Perkó Zsolt)
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése